Kategoriat Johtaminen ja vuorovaikutus, Sopimusoikeus

Kuluttajansuojan muutokset yrityksen kannalta ja verkkokaupan sudenkuopat

PaikkaEtäkoulutus

Ajankohta03.10.2023

Kellonaika09.00 - 12.00

Kesto3 tuntia

Etäkoulutus390.00€ + alv

TallenneTallenne 30 päivää

KampanjaLisäosallistujat etäkoulutuksiin -50 %

Mennyt

Kuvaus

Kuluttajansuojalainsäädäntö on uudistunut sekä vuonna 2022 että nyt kuluvan vuoden alusta.  Uudistukset ovat tuoneet mukanaan merkittäviä muutoksia sekä tavaran kauppaan että kokonaan uusia säännöksiä digitaalisen palveluiden ja sisältöjen kauppaan. Laki suojaa asiakasta, sopimusehdot yrittäjää. Koulutuksessa saat tiedon ajankohtaisista kuluttajansuojan muutoksista yrittäjän näkökulmasta. 
 
Koulutuksessa käsitellään kuluttajansuojalain perusteita, markkinoinnin pelisääntöjä ja tavaran ja palveluiden kaupan tilanteita myyjän näkökulmasta. Milloin tavarassa on virhe ja mitä myyjä on velvollinen korvaamaan, voiko asiakas aina vaatia uuden tuotteen? Onko myyjällä ikuinen vastuu? Kuinka myyjä voi rajoittaa omaa korvausvelvollisuuttaan? Onko takuu avoin shekki ostajalle? 

Kuluttajapalveluita, kuten esimerkiksi korjaamo-, korjaus-, terveyden- ja kauneudenhoitopalvelut sekä pesula-, pihasuunnittelu- yms palvelut kuuluvat myös kuluttajansuojalain piiriin. Laki antaa mahdollisuuksia mutta myös velvoittaa yrityksiä. Kuinka hinnasta sovitaan siten, että se sitoo? Voiko yrittäjä ryhtyä toimenpiteeseen vaikka tietää, ettei se välttämättä onnistu? Voiko hinnasta antaa arvion ja sitooko hinta-arvio? Näihin ja muihin kysymyksiin saat koulutuksessa vastauksen.
 
Mitä pitää tietää verkkokaupan ehdoista, jotta myyjä voi olla turvassa? Useimmilla yrityksillä verkkokauppaehdot ovat virheelliset tai puutteelliset tavalla, jonka vuoksi peruuttamisoikeus pidentyy 14 päivän sijasta vuoteen, aiheuttaa sen, että asiakas voi jo saadun palvelun hinnan periä vuodenkin päästä takaisin tai ostaja palauttaa käytetyn tavaran puolen vuoden päästä kaupasta likaisena muttei myyjä voi periä arvonalennusta. Oikein tehdyillä ehdoilla säästyy yrittäjä monelta harmilta ja turhilta taloudellisilta menetyksiltä.
 
Sisältö: Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä, markkinointi ja asiakassuhde, tavaran- ja palveluiden kaupan viivästys – ja virhesäännökset, myyjän vahingonkorvausvelvollisuus, takuun uudet säännöt, digitaalisia sisältöjä ja palveluita koskeva uusi sääntely, verkkokauppaehtojen merkitys myyjän oikeusturvan takeena.

__

Webinaari: Kuluttajansuojan muutokset yrityksen kannalta ja verkkokaupan sudenkuopat, PDF

Ohjelma klo 9.00 – 12.00 + / – 15 min.

Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä
Kuluttajansuojalain soveltamisala
Keskeisiä käsitteitä
Viranomaiset

Markkinointi ja asiakassuhde
Keskeiset markkinoinnin säännöt ja ohjeet
Hyvän tavan mukaisuus ja markkinoinnin sopivuus oikeuskäytännössä
Reklamaatio-ohjausvelvoite
Tiedonantovelvollisuus
Hintojen merkitseminen
Alennusmyynti ja alennushinnoittelu, uudet säännöt

Sopimus
Sopimuksen sitovuus
Sopimuksen tekeminen
Vakiosopimus ja sen merkitys
Sopimuksen sovittelu ja tulkinta

Tavarankauppa
Soveltamisala
Vaaranvastuu
Viivästys
Tavaran virhe, reklamaatioaika
Virheen oikaisun uudet säännöt
Kaupan purku
Vahingonkorvaus

Takuun uudet säännöt
Mikä on takuu?
Tiedot takuusta ja takuutodistus
Aikaisemman myyntiportaan antama takuu
Kannattaako takuun antaminen?

Tavarankauppa
Tuote- ja henkilövahinko
Kuluttajasaatavan vanhentuminen
Alaikäinen asiakkaana

Digitaaliset sisällöt ja palvelut tiivistettynä
Mitä ovat digitaaliset sisällöt ja palvelut
Päivitysten toimitusvelvollisuus
Viivästys ja virhe

Verkkokaupan sudenkuopat
Mitä on etämyynti
Ennakkotiedot ja niiden merkitys
Tilausvahvistus yrittäjän suojana
Sähköisen markkinoinnin säännöt

Peruuttamisoikeus
Peruuttamisajan laskeminen tavarankaupassa ja digitaalisten sisältöjen ja palveluiden kaupassa
Poikkeukset peruuttamisoikeuteen
Peruuttamisajan pidentyminen
Kielletyt ehdot
Kauppiaan liikkumavara
Palvelusten ja digitaalisten tuotteiden riskipaikat

__

Etäkoulutusosallistujat:

  • Saat viimeistään edellisenä päivänä ennen tilaisuutta sähköpostiisi ohjeet, koulutusaineiston ja rekisteröitymislinkin, josta pääset seuraamaan lähetystä.
  • Tilaisuus lähetetään suorana, voit osallistua helposti etänä omalta koneeltasi.
  • Kaikki etäkoulutukseen ilmoittautuneet saavat tallenteen käyttöoikeuden 7-30 päiväksi, eli tilaisuuteen kannattaa ilmoittautua, vaikka ajankohta ei sopisikaan kalenteriisi.
  • Muista varmistaa, että tietokoneesi internetyhteys toimii, koneen ääniresurssit ovat käytössä ja äänenvoimakkuus sopivalla tasolla.
  • Suosittelemme kuulokkeiden käyttöä.

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu YritysAkatemian etäkoulutukseen useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan.

Lisätietoja info@yritysakatemia.fi

Ilmoittaudu

Haluatko tämän koulutuksen yksityiskoulutuksena organisaatiollesi? Vai tarvitsetko kokonaan räätälöityä koulutusta?

Palaa koulutushakuun

Huomasitko kampanjan?

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu YritysAkatemian järjestämään etäkoulutukseen useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan. Kampanjoita ja tarjouksia ei voi hyödyntää PTCService Oy:n, Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy:n ja Power Competence Oy:n koulutuksissa.

Tutustu koulutuksiin ja osallistu koulutukseen yhdessä kollegan kanssa!

Olisiko tässä sinulle sopivia koulutuksia?

Paljon tilaa

Työpaikan lakisääteiset henkilöstösuunnitelmat kuntoon

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Kiira Koponen

08.01.2025

Jarkko Koivuniemi - YritysAkatemia

Paljon tilaa

Copilot ja Excel -tehosta työskentelyäsi

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jarkko Koivuniemi

09.01.2025

Jarkko Koivuniemi - YritysAkatemia

Paljon tilaa

Tekoäly ja ChatGPT projektinhallintaan ja hankkeisiin

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jarkko Koivuniemi

09.01.2025

Katso kaikki koulutukset

Yritysakatemia