Google Analytics 4 käyttöönotto

Tietoa koulutuksesta ja tulevat koulutukset

GA4 on tutun Google Analyticsin uusin versio (tunnettu aiemmin myös nimellä Google Analytics App+Web), joka pohjautuu Firebase-teknologiaan ja on melko erilainen järjestelmänä kuin aiemmat versiot.

Niin sanottu Google Stack sisältää neljä analytiikkatyökalua: Google Tag Manager, Google Analytics sekä Data Studio ja Optimize. Tässä koulutuksessa käydään läpi GA4:n käyttöönottoon liittyviä, huomioitavia asioita. Koulutuksen alussa käydään lyhyesti läpi Google Analyticsin historiaa ja sitä miksi GA4 kannattaisi ottaa heti käyttöön. Tässä koulutuksessa oppiminen tapahtuu kouluttajan luennon sekä käytännön esimerkkien ja tehtävien avulla. Jokaisella osallistujalla on mahdollisuus seurata kouluttajan esimerkkejä, ja tehdä perässä tarvittavia toimenpiteitä omalla Google Analytics tilillä. 

Koulutuksessa käydään läpi kuinka Universal Analytics ja GA4 eroavat toisistaan sekä miten niitä voidaan käyttää rinnakkain. Osallistujat käyttävät tässä vaiheessa oman organisaation Google Analytics (GA) tiliä. Koulutuksen aikana käydään läpi Universal Analyticsin propertyn kevyt auditointi ja suunnitellaan kuinka GA4 saadaan vastaamaan mahdollisimman hyvin nykyistä verkkosivuston seurantaa. Mikäli organisaation käytössä on Google Tag Manager, saat parhaimman hyödyn koulutuksesta, jos sinulla on myös GTM:ään editointioikeudet. Vaikka sinulla ei olisi GTM-oikeuksia, saat koulutuksesta konkreettisia työkaluja ja käsityksen Google Analytics 4:een siirtymisestä.

Kohderyhmä:

Tämä koulutus on ehdoton jokaiselle, joka harkitsee GA4 käyttöönottoa ja aikoo hyötyä Google Analytics 4:n uusista ominaisuuksista. Koulutus on tarkoitettu kaikille organisaation digitaalisen mainonnan tai verkkopalveluiden kehityksen parissa työskenteleville. Koulutus on perustasoinen ja sopii kaikille markkinoinnin parissa toimiville henkilöille. Koulutus soveltuu myös organisaation tai markkinoinnin ylimmälle johdolle yleissivistävänä ja kumppanivalintoja tukevana tietoiskuna. Koulutus edellyttää hieman aikaisempaa kokemusta Google Analyticsin käyttämisestä tai sitä, että organisaatiolla on jo käytössä GA4, Universal Analytics tai vanhempi versio.

Mitä koulutukseen osallistuminen vaatii?

Tulet saamaan koulutuksesta kaikkein parhaimman hyödyn irti, mikäli sinulla on käytettävissäsi etäkoulutuskertojen aikana:

  • kaksi näyttöä (toiselta seuraat koulutusta ja toiselta teet kouluttajan mukaan toimenpiteitä Google Analytics tilillä)
  • vähintään kannettava tietokone
  • riittävät oikeudet (mielellään järjestelmänhallitsijan eli admin-oikeudet) organisaation Google Analytics tilille sekä mahdollisesti Google Tag Manager säiliöön

Ohjelma klo 9.00–16.00 +/ – 15 min.

  • Google Stackin analytiikkajärjestelmät, niiden keskinäinen linkitys sekä linkitys mainonnanhallinnan järjestelmiin
  • Google Analyticsin kehityshistoria
  • Universal Analytics propertyn kevyt auditointi
  • Universal Analyticsin ja Google Analytics 4:n erot
  • Näkymät ja filtterit GA4:ssa
  • Tapahtumien (eventtien) muuntaminen GA4-muotoon
  • Tavoitteet (konversiopisteet) GA4:ssa
  • Räätälöidyt dimensiot ja metriikat GA:ssa
  • Mainonnan yleisöjen rakentaminen GA4:ssa
  • Verkkokaupan seuranta GA4:n avulla
  • GA4 implementaation testaaminen
  • Google Tag Managerin hyödyntäminen (ns. tuplatägitys)
  • GA4 implementaation arvioiminen
  • Standardiraportit GA4:ssa
  • Universal Analytics ja GA4 datan vertailu

Kategoria Johtaminen ja vuorovaikutus

Kesto7 tuntia

KampanjaLisäosallistujat webinaariin -50 %

Kouluttajat

Jarno Oksanen, Petri Mertanen

Katso kouluttajan tiedot ja muut koulutukset klikkaamalla nimeä

Koulutus liittyy aiheisiin: