Kategoriat Johtaminen ja vuorovaikutus, Sopimusoikeus

Kuluttajansuojalaki 2023 – Palveluiden kuluttajakaupan uudistuneet säännöt

PaikkaEtäkoulutus

Ajankohta06.06.2023

Kellonaika09.00 - 11.00

Kesto2 tuntia

Webinaari290.00€ + alv

TallenneTallenne 30 päivää

KampanjaLisäosallistujat webinaariin -50 %

Paljon tilaa

Kuvaus

Myytkö kuluttajille palveluita toimipisteessä tai verkossa? Kuluttajapalveluita ovat mm. remontit, autonkorjaus, huonekalujen entisöinti, korjauspalvelut, puutarhasuunnittelu jne. Vai tarjoatko kauneudenhoitopalveluita, terveydenhoito-tai sosiaalipalveluita, elämys- tai ravintolapalveluita, taksipalveluita tai esimerkiksi kotipalvelua, koulutusta tai varhaiskasvatuksen palveluita? Kuluttajansuojalain henkilöihin kohdistuvat kokonaan uudet säännökset astuvat voimaan vuonna 2023 ja tuovat merkittäviä muutoksia vakiintuneisiin käytäntöihin mm. peruuttamisehtojen ja hinnanalennussäännösten myötä.

Tehokoulutuksessa mennään pintaa syvemmälle esimerkein ja ajankohtaisten oikeustapausten avulla.

Luento sisältää markkinoinnin ja mainonnan pelisääntöjen lisäksi v. 2023 alusta voimaan tulevat uudet säännöt ja muutokset palvelukauppaan, vahingonkorvauksen ja tuotevastuun säännöt sekä palveluverkkokauppiaan selviytymispaketin. Vain tuntemalla lainsäädännön voit saada turvaa.

__

Webinaari: Kuluttajansuojalaki 2023 – Palveluiden kuluttajakaupan uudistuneet säännöt, PDF

Ohjelma klo 9.00 – 11.00 + / – 15 min.

Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä
• Kuluttajansuojalain soveltamisala
• Keskeisiä käsitteitä
• Viranomaiset

Markkinointi ja asiakassuhde
• Keskeiset markkinoinnin säännöt ja ohjeet
• Hyvän tavan mukaisuus ja markkinoinnin sopivuus oikeuskäytännössä
• Reklamaatio-ohjausvelvoite
• Tiedonantovelvollisuus
• Hintojen merkitseminen
• Tarjousten ja kampanjoiden kestot
• Asiakasarvostelujen uudet säännöt
• Alennusmyynti ja alennushinnoittelu, uudet säännöt

Sopimus
• Sopimuksen sitovuus
• Sopimuksen tekeminen
• Vakiosopimus ja sen merkitys
• Sopimuksen sovittelu ja tulkinta

Kuluttajapalvelusopimukset (muut kuin henkilöön kohdistuvat)
• Soveltamisala
• Vaaranvastuu
• Viivästys
• Hinta-arvio ja sen merkitys
• Palveluksen virhe, reklamaatioaika
• Neuvontavelvollisuus
• Virheen oikaisu
• Sopimuksen purkaminen
• Vahingonkorvaus ja tuotevastuu
• Kuluttajasaatavan vanhentuminen
• Alaikäinen asiakkaana

Uudet, henkilöön kohdistuvien paveluiden säännöt (KSL 9a)
(Mikäli lain sisältö ja voimaatulo tiedossa koulutusajankohtana)
• Soveltamisala ja sen rajaukset
• Palveluksen viivästys ja hinnanalennus
• Palveluksen virhe
• Virheilmoitus (reklamaatio) ja virheen seuraamukset
• Palvelun hinta ja hinnan maksaminen
• Palvelun peruuttaminen ja vakiokorvaus
• Kulutushyödykkeen välittäjän vastuu

Palveluiden verkkokaupan sudenkuopat
• Mitä on palveluiden etämyynti
• Ennakkotiedot ja niiden merkitys
• Tilausvahvistus yrittäjän suojana
• Digitaaliset palvelut
• Sähköisen markkinoinnin säännöt
• Puhelinmyynnin ja kotimyynnin erityspiirteet

Peruuttamisoikeus
• Peruuttamisajan laskeminen palveluiden kaupassa
• Poikkeukset peruuttamisoikeuteen
• Peruuttamisajan pidentyminen
• Kielletyt ehdot
• Kauppiaan liikkumavara
• Digitaalisten tuotteiden riskipaikat

__

Webinaariosallistujat:

  • Saat viimeistään edellisenä päivänä ennen tilaisuutta sähköpostiisi ohjeet, koulutusaineiston ja rekisteröitymislinkin, josta pääset seuraamaan lähetystä.
  • Tilaisuus lähetetään suorana, voit osallistua helposti etänä omalta koneeltasi.
  • Kaikki webinaariin ilmoittautuneet saavat tallenteen käyttöoikeuden 7-30 päiväksi, eli tilaisuuteen kannattaa ilmoittautua, vaikka ajankohta ei sopisikaan kalenteriisi.
  • Muista varmistaa, että tietokoneesi internetyhteys toimii, koneen ääniresurssit ovat käytössä ja äänenvoimakkuus sopivalla tasolla.
  • Suosittelemme kuulokkeiden käyttöä.

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu YritysAkatemian webinaariin useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan.

Lisätietoja info@yritysakatemia.fi

Ilmoittaudu

Haluatko tämän koulutuksen yksityiskoulutuksena organisaatiollesi? Vai tarvitsetko kokonaan räätälöityä koulutusta?

Palaa koulutushakuun

Huomasitko kampanjan?

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu YritysAkatemian järjestämään webinaariin useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan. Kampanjoita ja tarjouksia ei voi hyödyntää PTCService Oy:n koulutuksissa.

Tutustu webinaareihin ja osallistu koulutukseen yhdessä kollegan kanssa!

Olisiko tässä sinulle sopivia koulutuksia?

Toimi nopeasti! Ilmoittautuminen päättyy kohta!

Esimieskoulutus – Uusi esimies

Johtaminen ja vuorovaikutus

Radisson Blu Seaside, Helsinki

Jukka Kataja ja 1 muuta

09.02.2023 - 10.02.2023

Jarkko Koivuniemi - YritysAkatemia

Vielä ehdit ilmoittautua

Uusi arkistolaki 2023

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jarkko Koivuniemi

10.02.2023

Vielä ehdit ilmoittautua

Hankintalaki uudistuu – mikä muuttuu v. 2023?

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Hanna-Mari Harju ja 2 muuta

10.02.2023

Katso kaikki koulutukset

Yritysakatemia