Kategoriat Johtaminen ja vuorovaikutus, Sopimusoikeus

Kuluttajansuojan muutokset yrityksen kannalta ja verkkokaupan sudenkuopat

PaikkaEtäkoulutus

Ajankohta25.08.2022

Kellonaika09.00 - 12.00

Kesto3 tuntia

Webinaari390.00€ + alv

TallenneTallenne 30 päivää

KampanjaLisäosallistujat webinaariin -50 %

Mennyt

Kuvaus

Kuluttajansuojalainsäädäntö on uudistunut 1.1.2022 ja tuonut mukanaan merkittäviä muutoksia sekä tavaran kauppaan että kokonaan uusia säännöksiä digitaalisen palveluiden ja sisältöjen kauppaan. 1.1.2023 voimaan tulee puhelinmyynnin ja kotimyynnin peruuttamisoikeuksiin liityviä isoja muutoksia. Samoin alennushintailmoittelu muuttuu ja asettaa yritykselle uusia velvoitteita. Asiakasarviointien julkaiseminen edellyttää jatkossa uusia toimenpiteitä yrityksiltä. Kuluttajalle tulee myös lain muutosten myötä oikeus hinnanalennukseen ja vahingonkorvaukseen jos elinkeinonharjoittaja käyttää sopimatonta menettelyä markkinoinnissa tai asiakassuhteessa. Nyt on hyvä aika ottaa selvää ja varautua muutoksiin. Laki suojaa asiakasta, sopimusehdot yrittäjää. Koulutuksessa saat tiedon ajankohtaisista kuluttajansuojan muutoksista yrittäjän näkökulmasta.

Koulutuksessa käsitellään kuluttajansuojalain perusteita, markkinoinnin pelisääntöjä ja tavaran kaupan tilanteita myyjän näkökulmasta. Milloin tavarassa on virhe ja mitä myyjä on velvollinen korvaamaan, voiko asiakas aina vaatia uuden tuotteen? Kuinka myyjä voi rajoittaa omaa korvausvelvollisuuttaan? Onko takuu avoin shekki ostajalle?

Mitä pitää tietää verkkokaupan ehdoista, jotta myyjä voi olla turvassa? Monet ovat etenkin korona-aikaa perustaneet verkkokaupan tai ovat sellaista perustamassa. Verkkokauppaehdot ovat kuitenkin usein virheelliset tai puutteelliset tavalla, jonka vuoksi peruuttamisoikeus pidentyy 14 päivän sijasta vuoteen tai tai aiheuttaa sen, että asiakas voi jo saadun palvelun hinnan periä vuodenkin päästä takaisin. Oikein tehdyillä ehdoilla säästyy yrittäjä monelta harmilta ja turhilta taloudellisilta menetyksiltä.

Sisältö: Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä, markkinointi ja asiakassuhde, sopimuksen syntyminen ja sen sitovuus, tavarankaupan viivästys – ja virhesäännökset, myyjän vahingonkorvausvelvollisuus, takuun uudet säännöt, digitaalisia sisältöjä ja palveluita koskeva uusi sääntely, verkkokauppaehtojen merkitys myyjän oikeusturvan takeena.

__

Webinaari: Kuluttajansuojan muutokset yrityksen kannalta ja verkkokaupan sudenkuopat, PDF

Ohjelma klo 9.00 – 12.00 + / – 15 min.

Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä
Kuluttajansuojalain soveltamisala
Keskeisiä käsitteitä
Viranomaiset

Markkinointi ja asiakassuhde
Keskeiset markkinoinnin säännöt ja ohjeet
Hyvän tavan mukaisuus ja markkinoinnin sopivuus oikeuskäytännössä
Reklamaatio-ohjausvelvoite
Tiedonantovelvollisuus
Hintojen merkitseminen
Alennusmyynti ja alennushinnoittelu, uudet säännöt

Sopimus
Sopimuksen sitovuus
Sopimuksen tekeminen
Vakiosopimus ja sen merkitys
Sopimuksen sovittelu ja tulkinta

Tavarankauppa
Soveltamisala
Vaaranvastuu
Viivästys
Tavaran virhe, reklamaatioaika
Virheen oikaisun uudet säännöt
Kaupan purku
Vahingonkorvaus

Takuun uudet säännöt
Mikä on takuu?
Tiedot takuusta ja takuutodistus
Aikaisemman myyntiportaan antama takuu
Kannattaako takuun antaminen?

Tavarankauppa
Tuote- ja henkilövahinko
Kuluttajasaatavan vanhentuminen
Alaikäinen asiakkaana

Digitaaliset sisällöt ja palvelut tiivistettynä
Mitä ovat digitaaliset sisällöt ja palvelut
Päivitysten toimitusvelvollisuus
Viivästys ja virhe

Verkkokaupan sudenkuopat
Mitä on etämyynti
Ennakkotiedot ja niiden merkitys
Tilausvahvistus yrittäjän suojana
Sähköisen markkinoinnin säännöt

Peruuttamisoikeus
Peruuttamisajan laskeminen tavarankaupassa ja digitaalisten sisältöjen ja palveluiden kaupassa
Poikkeukset peruuttamisoikeuteen
Peruuttamisajan pidentyminen
Kielletyt ehdot
Kauppiaan liikkumavara
Palvelusten ja digitaalisten tuotteiden riskipaikat

__

Webinaariosallistujat:

  • Saat viimeistään edellisenä päivänä ennen tilaisuutta sähköpostiisi ohjeet, koulutusaineiston ja rekisteröitymislinkin, josta pääset seuraamaan lähetystä.
  • Tilaisuus lähetetään suorana, voit osallistua helposti etänä omalta koneeltasi.
  • Kaikki webinaariin ilmoittautuneet saavat tallenteen käyttöoikeuden 7-30 päiväksi, eli tilaisuuteen kannattaa ilmoittautua, vaikka ajankohta ei sopisikaan kalenteriisi.
  • Muista varmistaa, että tietokoneesi internetyhteys toimii, koneen ääniresurssit ovat käytössä ja äänenvoimakkuus sopivalla tasolla.
  • Suosittelemme kuulokkeiden käyttöä.

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu YritysAkatemian webinaariin useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan.

Lisätietoja info@yritysakatemia.fi

Ilmoittaudu

Haluatko tämän koulutuksen yksityiskoulutuksena organisaatiollesi? Vai tarvitsetko kokonaan räätälöityä koulutusta?

Palaa koulutushakuun

Huomasitko kampanjan?

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu YritysAkatemian järjestämään webinaariin useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan. Kampanjoita ja tarjouksia ei voi hyödyntää PTCService Oy:n ja Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy:n koulutuksissa.

Tutustu webinaareihin ja osallistu koulutukseen yhdessä kollegan kanssa!

Olisiko tässä sinulle sopivia koulutuksia?

Paljon tilaa

Kohoavat kustannukset + sitovat sopimukset = käsiraudat?

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus tai Radisson Blu Seaside hotel, Helsinki

Riku Lehtinen

11.04.2023

Paljon tilaa

Vastuulliset hankinnat

Sopimusoikeus

Etäkoulutus

Hanna-Mari Harju ja 2 muuta

11.04.2023

Paljon tilaa

Neuvottelumenettelyn läpivienti käytännössä

Sopimusoikeus

Etäkoulutus tai Radisson Blu Seaside, Helsinki

Merja Kortesuo ja 2 muuta

12.04.2023

Katso kaikki koulutukset

Yritysakatemia