Blogiarkistoon

Maailman eniten käytetty analytiikkatyökalu poistuu käytöstä 1.7.2023 – Google Analytics 4 käyttöönotto -koulutus

Ellet ole tietoisesti vaihtanut sivustosi analytiikkatyökalua uuteen Google Analytics 4 -versioon, tämä artikkeli ja vaihto koskee myös sinua, sillä todennäköisesti käytössäsi on pian poistuva Google Universal Analytics. Lue lisää mitä kannattaa ottaa huomioon vaihtaessaan uuteen analytiikkatyökaluun ja tutustu YritysAkatemian Google Analytics 4 käyttöönotto -koulutukseen.

Google ilmoitti muutaman viikon takaa, että Universal Analytics -analytiikkatyökalu lopettaa ja poistuu käytöstä 1.7.2023. Tämä tarkoittaa verkkosivujen kannalta sitä, että kaikki datankeruu loppuu. Vanha analytiikkatyökalu on korvattu uudella Google Analytics 4 -versiolla (GA4), mutta siirron pitää tapahtua manuaalisesti. Jos haluat kerätä dataa kokonaisen 12 kuukauden ajan, ennen kuin vanha työkalu poistuu, kannattaa siirto uuteen GA4:een tehdä ennen heinäkuuta 2022 – täten kerrytät dataa ainakin vuoden ajan ennen kuin Universal Analytics poistuu käytöstä.

Universal Analytics poistuu käytöstä 1.7.2022

Mistä tiedän mikä versio minulla on käytössä?

Mikäli et itse ole täysin varma onko käytössäsi Universal Analytics vai Google Analytics 4, kysy asiaa verkkosivusi palvelintarjoajalta tai markkinoinnista vastaavalta. Jos olet ainut henkilö datakäsittelyn tai datekeruun parissa ja et tiedä vaihtaneesi Analytics 4:een, käytössä on todennäköisesti vielä vanha Universal Analytics. Uusi analytiikkatyökalu GA4 näyttää ja on myös asetuksiltaan erilainen kuin vanha Universal Analytics.

Voit koittaa selvittää versiota myös BuiltWith -sivuston kautta. Lisää vian verkkosivujesi URL-osoite, klikkaa Lookup ja etsi tuloksia ja mainintoja Google Analyticsistä tai Universal Analyticsistä. Tulosten suodattamiseksi voit käyttää tietokonesi Ctrl + F toimintoa hakutulosten rajaamiseksi. Huomioithan, että tieto datatyökalusta ei uusimman GDPR-lainsäädännön takia välttämättä näy sivuston lähdekoodissa (jos evästeet on evätty), joten tämänkaltaiset sivustot eivät välttämättä kerro todellista kuvaa.

Miten vaihdan Universal Analyticsin uuteen Google Analytics 4 -versioon?

Siirtyminen uuteen GA4 -versioon vaatii hieman teknistä osaamista, jotta kaikki tarvittava data saadaan viedyksi turvallisesti uusine asetuksineen. Analytics 4:n voit ottaa käyttöön joko ihan uutena käyttäjänä tai vanhan Analytics -tilin pohjalta:

  1. Siirry Google Analyticsiin
  2. Luo tunnukset uudelle GA4:lle tai kirjaudu sisään olemassa olevilla Analytics -tunnuksilla.
  3. Seuraa Analyticsin ohjeita uuden Google Analytics 4:n käyttöönottoon tai vanhan tilin muuttamiseksi uuteen.

Google Analytics 4 käyttöönotto -koulutus

Mikäli käyttöönotto tuntuu vaikealta ja kaipaat siirtymiseen tukea, suosittelemme osallistumaan YritysAkatemian Google Analytics 4 käyttöönotto -koulutukseen. Koulutus järjestetään webinaarina ja klo 9-16. Kouluttajana toimii Googlen ratkaisuihin ja Analyticsiin erikoistunut Mertanen Analytics Oy.

Webinaarissa käydään läpi kuinka Universal Analytics ja GA4 eroavat toisistaan sekä miten niitä voidaan käyttää rinnakkain. Osallistujat käyttävät tässä vaiheessa oman organisaation Google Analytics (GA) tiliä. Koulutuksen aikana käydään läpi Universal Analyticsin propertyn kevyt auditointi ja suunnitellaan kuinka GA4 saadaan vastaamaan mahdollisimman hyvin nykyistä verkkosivuston seurantaa. Mikäli organisaation käytössä on Google Tag Manager, saat parhaimman hyödyn koulutuksesta, jos sinulla on myös GTM:ään editointioikeudet. Vaikka sinulla ei olisi GTM-oikeuksia, saat koulutuksesta konkreettisia työkaluja ja käsityksen Google Analytics 4:een siirtymisestä.

GA4 on tutun Google Analyticsin uusin versio (tunnettu aiemmin myös nimellä Google Analytics App+Web), joka pohjautuu Firebase-teknologiaan ja on melko erilainen järjestelmänä kuin aiemmat versiot.

Kohderyhmä:

Koulutus on ehdoton jokaiselle, joka harkitsee GA4 käyttöönottoa ja aikoo hyötyä Google Analytics 4:n uusista ominaisuuksista. Koulutus on tarkoitettu kaikille organisaation digitaalisen mainonnan tai verkkopalveluiden kehityksen parissa työskenteleville. Koulutus on perustasoinen ja sopii kaikille markkinoinnin parissa toimiville henkilöille. Koulutus soveltuu myös organisaation tai markkinoinnin ylimmälle johdolle yleissivistävänä ja kumppanivalintoja tukevana tietoiskuna. Koulutus edellyttää hieman aikaisempaa kokemusta Google Analyticsin käyttämisestä tai sitä, että organisaatiolla on jo käytössä GA4, Universal Analytics tai vanhempi versio.

Mitä koulutukseen osallistuminen vaatii?

Tulet saamaan koulutuksesta kaikkein parhaimman hyödyn irti, mikäli sinulla on käytettävissäsi etäkoulutuskertojen aikana:

  • kaksi näyttöä (toiselta seuraat koulutusta ja toiselta teet kouluttajan mukaan toimenpiteitä Google Analytics tilillä)
  • vähintään kannettava tietokone
  • riittävät oikeudet (mielellään järjestelmänhallitsijan eli admin-oikeudet) organisaation Google Analytics tilille sekä mahdollisesti Google Tag Manager säiliöön

Ohjelma klo 9-16

  • Google Stackin analytiikkajärjestelmät, niiden keskinäinen linkitys sekä linkitys mainonnanhallinnan järjestelmiin
  • Google Analyticsin kehityshistoria
  • Universal Analytics propertyn kevyt auditointi
  • Universal Analyticsin ja Google Analytics 4:n erot
  • Näkymät ja filtterit GA4:ssa
  • Tapahtumien (eventtien) muuntaminen GA4-muotoon
  • Tavoitteet (konversiopisteet) GA4:ssa
  • Räätälöidyt dimensiot ja metriikat GA:ssa
  • Mainonnan yleisöjen rakentaminen GA4:ssa
  • Verkkokaupan seuranta GA4:n avulla
  • GA4 implementaation testaaminen
  • Google Tag Managerin hyödyntäminen (ns. tuplatägitys)
  • GA4 implementaation arvioiminen
  • Standardiraportit GA4:ssa
  • Universal Analytics ja GA4 datan vertailu

Tutustu myös muihin koulutuksiimme tästä.