Kuvaus
Hyvin laadittu hankintasopimus on julkisissa hankinnoissakin toimivan yhteistyön ydin. Hankintasopimuksen merkitys jää usein kilpailutusvaiheessa helposti vähälle huomiolle, vaikka juuri hankintasopimus määrittelee koko myöhemmän yhteistyön. Koulutuksessa käydään läpi sopimusehtojen huomioiminen tarjouspyyntövaiheessa ja yleisten sopimusehtojen käyttäminen sopimuksen laatimisen apuna. Koulutus on suunnattu hankintayksiköiden edustajille ja julkisiin hankintoihin osallistuville tarjoajille.
Päivän aikana käydään läpi hyvän julkisten hankintojen hankintasopimuksen peruskivet sekä keskeisimmät sopimusehdot tavara- ja palvelusopimuksissa, sekä se miten ne kannattaa huomioida sopimuksen laatimisessa.
Hyvälläkään hankintasopimuksella ei tee mitään, jos sopijapuolet eivät sitä noudata. Päivän aikana käsitellään hankintasopimuksen seurantaa ja valvomista ja sitä, onko sopimusta mahdollista muuttaa sopimuskaudella. Voiko ongelmatilanteisiin varautua ennalta ja miten sopimusreklamaatiot kannattaa tehdä?
Osallistujat saavat käyttöönsä JYSE -ehtoihin pohjautuvat tavara- ja palveluhankintojen sopimusmallit. Otetaan yhdessä julkisten hankintojen hankintasopimukset haltuun –
tervetuloa!
Kohderyhmä: Hankintayksiköiden edustajat, julkisiin hankintoihin osallistuvat tarjoajat.
__
Lähikoulutus: Julkisten hankintojen hankintasopimukset, PDF
Etäkoulutus: Julkisten hankintojen hankintasopimukset, PDF
Ohjelma klo 9.00–16.00
Tilaisuuden avaus ja tavoitteet
Julkishallinnon käyttämät sopimusehdot
- Käydään läpi julkisissa hankinnoissa useimmiten käytetyt sopimusehdot
Keskeiset sopimusehdot käytännössä
- Sopimuksen kohteen määrittely
- Palveluita koskevat erityispiirteet
- Sopimuskauden pituus ja mahdolliset optiokaudet
- Palvelun tuottamiseen osallistuva henkilöstö
- Yhteistyömalli sopimuskaudella
- Esimerkki
- Laatutason määritteleminen, miksi se on niin vaikeaa vai onko?
- Bonukset ja sanktiot, esimerkkejä sopimussakoista ja bonus- sanktiomalleista
- Hintaan liittyvät sopimusehdot
- Hinnantarkistusehdot
- Alihankinta
Sopimuksen seuranta ja raportointi
- Miten ja miksi sopimusta kannattaa seurata?
- Laadun valvonta ja tarkastusoikeus
- Raportointi tukemaan laadun valvontaa
Immateriaalioikeudet
- Tekijänoikeus, käyttöoikeus
- Mitä oikeuksia tilaaja yleensä tarvitsee ja mihin?
Salassapitoon, turvallisuuteen ja henkilötietojen käsittelyyn liittyvät ehdot
- Milloin henkilötietojen käsittely tulee huomioida sopimuksessa?
- Salassapitoa koskevat ehdot
Sopimusrikkomukset ja niiden seuraamukset
- Viivästyminen
- Virhe
- Miten sopimusreklamaatiot kannattaa tehdä?
- Sopimusrikkomusten seuraamukset
- Vahingonkorvaus
- Sopimussakko
- Sopimuksen purkaminen
Sopimuksen päättäminen
- Tyypilliset sopimuksen päättämistä koskevat ehdot
- Sopimuksen päättäminen erityistilanteissa
Avustamisvelvollisuus sopimuksen päättyessä
- Miten varmistat palvelutuotannon seuraavan kilpailutuksen päättymiseen saakka
- Toimittajalta saatava kilpailutuksen edellyttämä dokumentaatio
Ennen sopimuksen allekirjoittamista
- Sopimuksen koostaminen tarjouspyyntödokumentaatiosta
- Tarkastettavat asiakirjat
- Palvelun aloituskokous
Sopimusmuutokset
- Voiko hankintasopimuksesta vetäytyä tai voiko sopimusta muuttaa?
- Sopimuksen irtisanominen ja purkaminen
- Miten varaudun muutoksiin sopimuskauden aikana?
Tilaisuuden yhteenveto ja päättäminen
__