Kuvaus
Miten rakennetaan omistajien, hallituksen ja toimitusjohtajan odotukset koko henkilöstölle viestittävä palkitsemisjärjestelmä, jossa on seuraavat ominaisuudet:
- Edistää tarvittaessa organisaation kehittämistä matalampaan suuntaan, jossa on vähemmän vallan käyttäjiä ja enemmän vastuun kantajia
- Kustannustehokas kassavirtaseuranta – suoraan nykyisestä kirjanpitojärjestelmästä
- Aiempaa suurempi todennäköisyys päästä aina ja kaikissa olosuhteissa ennalta asetettuihin tavoitteisiin
Kannustinjärjestelmää johtoryhmälle ja muille henkilöstöryhmille ei pidä perustaa käyttökatteeseen eikä muutoinkaan tuloslaskelmapohjaisiin mittareihin. Jos tulospalkkioiden mittarina on esimerkiksi käyttökate, saattaa käydä niin, että hyväkin käyttökate katoaa hidastuviin myyntisaamisten kotiutumisiin ja toimintaprosessien venähtämisiin. Tällöin varastot ja myyntisaamiset kasvavat sekä kassa hupenee.
Kenelle? Toimitus-/toiminnanjohtajat, johtoryhmien jäsenet, henkilöstöstä tai taloushallinnosta vastaavat.
__
Lähikoulutus: Palkitsemisjärjestelmä, joka kannustaa kerryttämään kassavirtoja, PDF
Webinaari: Palkitsemisjärjestelmä, joka kannustaa kerryttämään kassavirtoja, PDF
Ohjelma klo 09.00–12.00 +/-15 min.
Sisältö:
- Miten nykyistä palkitsemisjärjestelmää voidaan säätää siten, että muutokset mielletään minimaalisiksi ja silti mahdolliset haitat ovat vähäiset sekä kannustavuusvaikutukset paremmat kuin ennen?
- Miten organisaatiota voidaan ohentaa koko henkilöstön kattavan palkitsemisjärjestelmän myötävaikuttamana niin, että toimintaa etenkin muutosvaiheissa jarruttavat riskit ovat mahdollisimman vähäiset?
- Investointi-, rahoitus- ja osinkopolitiikka palkitsemisen kokonaistavoitteiden määrittelyn pohjana
- Mitä kassavirrat ovat ja miten ne lasketaan palkitsemisjärjestelmän mittareiksi?
- Mitä tarkoittaa se, että jos päästään kassavirtatavoitteisiin, ylletään hyvin suurella todennäköisyydellä myös muihin tulos- ja tunnuslukuodotuksiin?
- Miten tukitoimintojen (esim. taloushallinto, IT, kunnossapito, kiinteistöhuolto) henkilöstöä voidaan oikeudenmukaisesti palkita?
- Raha- ja numeromääräisten tavoitteiden ”pysäyttäminen” esihenkilö-/tiimipäällikkötasolle – miten ja miksi?
- Mahdollisen vastuullisuustyön (kestävyysraportoinnin) huomioiminen palkitsemisjärjestelmissä
- Tsekkauslistojen käyttö toimintaa tehostamassa ja laatua varmistamassa
- Rooliodotusten määrittely ja niiden toteutuminen palkkioperusteina
__