Blogiarkistoon
Sosiaalisen median koulutukset YritysAkatemiassa

Sosiaalisen median koulutukset – TikTok, Facebook, Instagram, Twitter, Linkedin, Google, Youtube

Hyödynnätkö sosiaalista mediaa riittävästi ja oikein? Somessa disinformaation torjunta ja kyberturvallisuus ovat nyt pinnalla. Haluaisitko kehittyä somen ammattilaiseksi tai oletko pohtinut sosiaalisen median koulutusta? Lue lisää YritysAkatemian sosiaalisen median koulutuksista etänä tai paikan päällä.

Mikä on some ja miten sitä hyödynnetään?

Some, eli sosiaalinen media voidaan ymmärtää moderniksi mediaksi, jopa ilmiöksi, jossa jaetaan sisältöä niin yksityishenkilöiden kuin yritystenkin puolesta. Henkilö- tai yrityskohtaisen profiilin kautta jaettua tietoa kutsutaan somessa sisällöksi ja se voi olla teksti-, kuva- tai videopohjaista viestintää kerrottuna ilmoitus- tai mainosluontoisesti.

Sosiaalinen media perustuu pääsääntöisesti vuorovaikutukseen, joka voi näkyä tykkäyksenä, jakamisena, kommentoimisena, tallentamisena, seuraamisena tai vaikuttamisena. Somen monimuotoisuus ja lähes loputtomat mahdollisuudet ovatkin mullistaneet vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden takia yksityishenkilöiden ja yritysten toiminnan, markkinoinnin ja viestinnän. Some on tärkeä ja erittäin varteenotettava nykyajan moderni media.

Sisältö voi olla teksti-, kuva- tai videopohjaista viestintää kerrottuna ilmoitus- tai mainosluontoisesti.

Sosiaalinen media osana yritysten viestintää

Sosiaalinen media osana yritysten viestintää onkin viime aikoina nostanut huimasti päätään, sillä sen tavoittavuus ja vaikuttavuus voi parhaimmillaan olla kymmenkertainen toisiin medioihin verrattuna. Hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä tai kampanja tuo yrityksen lähemmäksi omaa kohderyhmää ja asiakaskuntaa, eli auttaa jalkautumaan sinne, missä ihmiset ovat ja viettävät aikaa.

Orgaaninen näkyvyys vs. maksettu mainonta

Sosiaalisen median sisällöt voidaan jakaa orgaaniseen eli ilmaiseen näkyvyyteen ja maksettuun mainontaan. Maksetulla mainonnalla päästään useimmiten parempiin tuloksiin, sillä oikeanlaisella kohdennuksella sisältö saadaan syötettyä suoraan kohderyhmän syötteeseen eli ”feediin”.

Sosiaalinen media on muuttunut kauttaaltaan ajasta, jolloin lähes kaikki sivun tykkääjät tai seuraajat näkivät julkaisun. Yritysten käyttäessä tätä julmasti hyödyksi, luotiin algoritmejä, jonka avulla pystyttiin vaikuttamaan siihen minkälaista ja millaista sisältöä ihmiset saivat nähtäväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyään julkaisu ei tavoita orgaanisesti edes suurintakaan osaa seuraajistasi tai tykkääjistäsi ja maksettu mainonta tuleekin tässä kohdassa peliin. Maksetun mainonnan avulla pystytään kustannustehokkaasti ”sivuuttamaan” algoritmit ja näyttämään sisältöä toivotulle kohderyhmälle.

Sosiaalisen median sisällöt voidaan jakaa orgaaniseen eli ilmaiseen näkyvyyteen ja maksettuun mainontaan.

100% myyntiä vai vähemmän?

Lähtökohtaisesti voidaan sanoa, että vähintään puolet sisällöistä pitäisi olla sellaista, joka tuottaa ihmisille konkreettista hyötyä. Kun tällainen pohja on saatu rakennettua vuorovaikutuksen ja sitoutuneisuuden osalta, on ilmapiiri otollinen myös myyntipohjaisille sisällöille, varsinkin mikäli ne on toteutettu luovasti.

Ei ole olemassa tiettyä prosentuaalista sääntöä myynti- ja hyötysisältöjen suhteelle, sillä tämä on aina tapauskohtaista yrityksestä, tuotteista, palveluista, postauksista tai ulosannista riippuen. Oppimisen ja datan seuraamisen kautta pääsee helposti jyvälle siitä, mikä on juuri teidän yritykselle sopusuhtainen sekä tasapainoinen suhde myynnin- ja hyötypostausten välillä.

Onko kanavanne sosiaalisen median ilmapiiri otollinen myyntipohjaisille sisällöille?

Mitä sosiaalisen median kanavia yrityksen kannattaa hyödyntää?

Somen käyttö on noussut yli 40% pandemia aikana. Organisaatioiden viestinnän kehittäminen on avainroolissa vaikuttavuuden lisäämisessä. Viestinnän resurssit ovat rajallisia ja sosiaalisen media pitää saada haltuun eri yksiköissä. Miten käyttää someviestintää oikein ja kevyemmin kohti parempia tuloksia?

Sosiaalisen median kanavien osalta kannattaa muistutella mieleen vanha sanonta ”ei se määrä, vaan laatu”. Laadukas, ajankohtainen ja jatkuva sisällöntuottaminen on se, joka hyödyttää niin yritystä kuin myös kohderyhmää ja on pitkässä juoksussa arvokkaampi vaihtoehto. Kaikkia kanavia ei kannata ottaa käyttöön, varsinkaan jos sisällöntuotanto on yhden tai kahden ihmisen varassa ja aika on kortilla.

Sisällöt kannattaa suunnitella etukäteen hyödyntäen yrityksen muuta markkinointia ja kuviin sekä tekstiin pitää panostaa, sillä hyödytön ja epäselvä postaus ei tuo minkäänlaista arvoa eikä puhuttele ketään. Somekanavien hallinta yrityksissä ja organisaatioissa -koulutuksessa opitaan somestrategiasta, sisältösuunnittelua ja kanavien hallinnasta. Miten tekemistä mitataan ja hyödynnetään eri somekanavilla. Miten sidosryhmät tavoitetaan? Koulutuksessa on esimerkkeinä eri kanaviin viestimistä ja kanavien hallinnan erilaisia esimerkkejä mm. monitorointia ja asiakaspalvelua.

Laadukas, ajankohtainen ja jatkuva sisällöntuottaminen on se, joka hyödyttää niin yritystä kuin myös kohderyhmää

Sosiaalisen median riskit

Valeuutiset sekoittuvat uutisvirtaan ja sosiaalisen mediaan lähes päivittäin. Yrityksiltä ja organisaatioilta vaaditaan yhä enemmän tarkkuutta ja vaivaa eri somekanavissa. Disinformaatio on tietoisesti jaettua väärää tietoa, jonka motiivina voi olla mm poliittinen ja yhteiskunnallinen vaikuttaminen, taloudellinen hyöty (klikkaukset, kuluttajan harhauttaminen), ilkivalta ja pilailu.

Sosiaalisessa mediassa käytetään tänä päivänä usein trollien lisäksi kehittyneitä botteja, jotka jakavat disinformaatiota tai hämmentävät keskustelua. Tällaisten automaattisten käyttäjätilien valjastamisesta viestin levittämiseen on tullut vaikuttamisen yksi väline. Poikkeukselliset olot kuten pandemia, Ukrainan sota, Nato-keskustelu tai siitä johtuneet toimenpiteet ovat tätä osaltaan nostaneet.

Miten voimme torjua disinformaatiota tai katkaista omissa somekanavissa rauhattoman tai provosoivan keskustelun? Viestintää on kuitenkin jatkettava, eikä käyttäjäprofiilin tuhoaminen ole vastaus. Tunnista, milloin uhkaan liittyvistä tiedoista kannattaa huolestua? Tule kuuntelemaan ja oppimaan lisää Disinformaation torjunta ja kyberturvallisuus sosiaalisessa mediassa -koulutukseen.

Mitä sosiaalisen median koulutukset sisältävät?

YritysAkatemian sosiaalisen median koulutukset sisältävät laaja-alaista someosaamista niin yksittäisistä kanavista kuten TikTokista aina suurempiin kokonaisuuksiin esimerkiksi Google Analyticsiin saakka.

Sosiaalisen median koulutuksia löytyy somekanavien hallintaan, mainontaan, rekrytointiin, markkinointiin, viestintään, Google Analyticsiin, hakusanamainontaan, disinformaation torjuntaan ja kyberturvallisuuteen sekä kanavakohtaisesti TikTokista aina Pinterestiin tai Youtubeen saakka.

Koulutukset sisältävät ”palavia” ajankohtaisia aiheita sekä sosiaalisen median perushallintaan liittyviä ominaisuuksia, asetuksia ja hallintaa.

Kouluttaudu Yritysakatemian sosiaalisen median koulutuksissa

Koulutusvalikoimastamme löydät runsaasti sosiaalisen median koulutuksia, jotka soveltuvat niin aloitteleville tai jo pitkään sosiaalisen median parissa työskenteleville. Koulutuksia löytyy niin etä- kuin myös lähikoulutuksina, joten voit vapaasti valita haluatko osallistua verkkokoulutuksena vai paikan päällä hotellissa.

Koulutuskalenteria päivitetään jatkuvasti ja mikäli et löydä sopivaa koulutusta tai sinulla herää kysymyksiä, voit aina olla meihin yhteydessä puhelimitse, sähköpostitse tai somen kautta.

📱 09 6962 950
📧 info@yritysakatemia.fi

Facebook | Twitter | LinkedIn | Instagram

Koulutusta vankalla yli 30 vuoden rautaisella kokemuksella

Me Yritysakatemialla koulutamme monipuolisesti sosiaalisen median nykyisiä ja tulevia ammattilaisia. Saat koulutuksistamme arvokkaan tietotaidon sosiaalisen median perusteista aina syvään päätyyn asti. Olemme perheyritys, jonka koulutusperiaatteena on asiakaslähtöinen, ajankohtainen ja laadukas palvelu. Vahvuuksiamme ovat vankka 30 vuoden kokemus alalla, sekä kouluttajien rautainen ammattitaito.

Tutustu tarkemmin sinua kiinnostaviin sosiaalisen mediaan liittyviin koulutuksiin!

Kurkkaa myös:

Nähdään koulutuksissa!

Olisiko tässä sinulle sopivia koulutuksia?

Jukka Kataja - YritysAkatemia

Vielä ehdit ilmoittautua

Työntekijästä esihenkilöksi – lähtölaukaus esihenkilötyöhön

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jukka Kataja

10.12.2024

Riku Lehtinen - YritysAkatemia

Vielä ehdit ilmoittautua

Miten tulkitsen taseita, tuloslaskelmia ja tunnuslukuja?

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Riku Lehtinen

11.12.2024

Vielä ehdit ilmoittautua

Alisuoriutuvan työntekijän johtaminen

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Alexa Kavasto

12.12.2024

Katso kaikki koulutukset