Blogiarkistoon

Koulutustrendit 2022 – miltä tuleva vuosi näyttää?

Listasimme kuusi erottuvaa trendiä, jotka ohjasivat kulttuuri- ja tapahtumatoimintaa vuonna 2021.

Vuosi 2021 oli Suomessa ensimmäinen kokonainen koronavuosi ja koulutuskenttä sekä opetustoimet joutuivat mukautumaan kokoontumisrajoituksiin ja toteutustapoihin edelleen varotoimenpitein. Vuoden aikana verkossa ja verkon välityksellä tapahtuva tiedonhankinta, opiskelu ja kouluttautuminen vahvistivat edelleen asemaansa varsinkin yritysten ja organisaatioiden keskuudessa. Mutta mitä tuleva vuosi tuo tullessaan? Miltä tuleva vuosi näyttää?

Voiko digitalisaation asema tästä enää vahvistua ja mitä muuta on odotettavissa? Lyssähtävätkö virtuaaliset tapahtumat jos rajoitukset puretaan? Mitkä koulutustrendit pysyvät vielä pinnalla vuonna 2022?

Hyppää mukaan ja jaa artikkeli eteenpäin verkostollesi!

#1 Webinaarit

Webinaarit nousivat luonnollisesti nousuun korona-ajan aikana ja poikkeusolojen pakottamana kaiken siirtyessä ”etään”. Webinaareja hyödynnetään monipuolisesti virtuaalitapahtumien lisäksi myös organisaatioiden sisäisinä palaveri-, koulutus- ja tiedotusalustoina.

Webinaari tai aiemmin ”verkkoseminaari”, on yleistynyt nimike sellaiselle striimaukselle tai virtuaalitapahtumalle, jota käytetään esimerkiksi opetus- ja koulutustarkoitukseen ja erityisesti sellaiseen lähetykseen, jossa esitetään kouluttajan esitysmateriaalia osana suoraa lähetystä. Webinaari itsessään on eri asia kuin videoneuvottelu, vaikka niiden ero on nykyään melko häilyvä – esimerkiksi tunnetuimmat alan alustat Zoom tai Teams on alunperin rakennettu videoneuvotteluita varten, mutta niillä kykenee järjestämään myös laadukkaita webinaareja. Suurin ero webinaarin ja videoneuvottelun välillä näkyy ulkopuolisissa osallistujissa ja niiden oikeuksissa. Videoneuvotteluissa kaikilla saattaa olla oikeus jakaa omaa näyttöä tai esitystä, mutta webinaareissa vain kouluttajalla, järjestäjällä tai hostilla on oikeus sellaiseen. Sama koskea myös mikrofonin tai kameran käyttämiseen.

Suosituimmat ja luotettavimman webinaarialustat
Webinaarialustojen tarjonta on räjähtänyt viime vuosina käsiin ja valinta on entistä vaikeampaa. Etsiessäsi projektillesi, yrityksellesi tai organisaatiolle sopivaa alustaa, muista verrata toimijoita! Listaa ylös kaikki tuotantosi kannalta tarvittavat ominaisuudet ja huomioi erityisesti alustoja vertaillessa ja testatessa:

  • tarvitaanko kaksisuuntaista ääni- ja kuvayhteyttä
  • osallistujamäärät ja hostit
  • webinaarialustan luotettavuus ja turvallisuus
  • webinaarialustan tietosuojakäytännöt
  • vikatilanteet ja niiden ratkominen
  • selain- vai sovelluspohjainen webinaarialusta
  • tallenne ja sen jakelu
  • webinaarialustan brändäys- ja muokkausmahdollisuudet

Yleisimpiä webinaarialustoja ovat muun muassa Webex, WebinarGeek, GoToWebinar, Livestorm, WebinarJam, Zoom, Google Meet (entinen Google Hangouts) ja Microsoft Teams.

Saavutettavuus ja globaalisuus
Webinaarien yksi parhaimmista puolista on sen saavutettavuus. Webinaarit mahdollistavat entistä laajemman yleisön tavoittamisen – osallistujat voivat osallistua matalalla kynnyksellä vaikkapa toiselta puolelta maailmaa. Vaihtoehtoisesti osallistujilla ei kulu turhaa siirtymäaikaa tapahtumapaikalle liikkumisessa ja webinaarin voi laittaa päälle vaikka suoraan sängystä herätessään. YritysAkatemiankin webinaareissa on ollut osallistujia lähes jokaiselta mantereelta.

Livewebinaarit eli hybriditapahtumat
Mikäli kokoontumisrajoitukset antavat periksi ja osallistujien turvallisuus on huomioitu, on livewebinaari eli hybriditapahtuma oiva vaihtoehto tavalliselle webinaarille. Livewebinaari tarjoaa hyötyä niin osallistujille kuin myös järjestäjille tarjoten mahdollisuutta osallistua koulutukseen etänä tai paikan päällä. YritysAkatemian livewebinaareissa on aina jopa kolmisuuntainen ääni- ja kuvayhteys kouluttajan, etä- ja läsnäosallistujien välillä ja ne ovatkin saaneet paljon positiivista palautetta.

Webinaaritallenne

Välillä sattuu ja tapahtuu ja jostain syystä osallistuminen voi jäädä koulutukseen paitsi tai halutaan palata sekä hyödyntää tiettyä koulutuksen aihealuetta uudestaan. Webinaarien tallenteet ovatkin äärettömän arvokkaita tällaiseen tarkoitukseen ja voivat pelastaa niin monenkin päivän. Tallenteessa ja sen jakelussa pitää huomioida erityisesti osallistujien tietosuoja sekä pilvipalvelun turvallisuus syystä, että katseluoikeus pitää rajata vain tietyille osallistujille ilman jakomahdollisuutta. YritysAkatemian tallenteissa nämä kohdat on huomioitu ja osallistujalle kuuluu aina 7-30 päivän tallennelinkki lähetettynä seuraavana arkipäivänä suoraan rekisteröityyn sähköpostiin.

Tutustu YritysAkatemian webinaareihin tästä

#2 Verkkokurssit

Koulutus- ja opetustoiminnan siirtyessä verkkoon, myös kurssit ovat luonnollisesti siirtyneet sinne. Jos käytät ajastasi hetken, niin huomaat että verkkokursseja löytyy lähes miltä alalta ja mistä aiheesta vaan. Oli kyseessä sitten maksuton tai maksullinen verkkokurssi, niin ne ovat erittäin suosittuja juuri nyt.

Kuten webinaareissakin, niin verkkokurssien puolesta puhuu niiden saavutettavuus, yksinkertaisuus sekä ”helpon oppimisen ilo”. Mikä olisikaan helpompi keino omaksua uusi taito tai vaihtoehtoisesti jakaa, sekä opettaa omaa osaamista verkon välityksellä ja samalla jopa hieman tienata niiden avulla.

#3 Podcastit

Podcastit ovat nostaneet viime aikoina päätään ja tällä hetkellä niistä ei pääse yli eikä ympäri, sillä niistä puhutaan kaikkialla. Nimenomaan ”puhutaan”, sillä podcastit ovat useimmiten ilman kuvaa olevia ääniohjelmia, jaksoja tai keskusteluja. Usein ne ovat jo valmiiksi äänitettyjä keskusteluja, lähetyksiä, luentoja, koulutuksia tai esityksiä, mutta niitä pystyy tuottamaan myös suorana lähetyksenä.

Podcastit ovat helppo ja melko vaivaton tapa jakaa viestiä, sanomaa tai ohjelmaa, sillä kuuntelijoilla ei tarvitse olla silmät kiinni ruudussa ja kuunteleminen onnistuu työnteon tai työmatkojenkin aikana. Myös YritysAkatemia on piakkoin lanseeraamassa oman ilmaisen Podcast-sarjan, joten kannattaa pysyä kuulolla!

#4 Koulutussarjat

Koulutus- tai webinaarisarja tarkoittaa kahta tai useampaa koulutusta, joka on rakennettu yhdeksi isommaksi kokonaisuudeksi. Kyseessä on helppo, käytetty ja yksinkertainen tapa omaksua laaja koulutussisältö yhdellä hinnalla ja yhdellä ilmoittautumisella tai rekisteröitymisellä. Useimmiten yksi kokonaisuus sisältää useita koulutuksia kuten webinaareja tai lähikoulutuksia.

Esimerkiksi YritysAkatemian koulutussarjat koostuvat vuoden aikana järjestettävästä neljästä webinaarista ja niiden tallenteista, joihin osallistujalla on aina katseluoikeus vuoden loppuun asti.

Lue lisää sisällöistä ja koulutussarjoista:


#5 Digitaalisen palvelupolun ja asiakaspalvelun merkitys

”Miten voin osallistua webinaariin? Miten saan webinaarin linkin auki? Miksi äänet eivät kuulu? Miksi kuva ei liiku? Miksi palomuurini estää liittymisen?”

Ihmiset viettävät nyt jos koskaan eniten aikaa verkossa ja tämä lisää luonnollisesti myös avun tarpeen ja ohjauksen määrää.

Asiakkaita pystyy ennakoidusti ohjaamaan selkeillä verkkosivuilla, joissa palvelupolku on huolellisesti mietittynä asiakkaan näkökulmasta saapumishetkestä aina ostotapahtumaan ja palautekyselyyn asti. Asiakkaan saappaisiin ei silti kannata astua ihan siltä heittämältä, vaan kannattaa turvautua omaan dataan ja palautteisiin, sillä usein verkko- tai koulutussivuja lähdetään rakentamaan brändin ja visuaalisen ilmeen pohjalta, palvelupolun sijasta. Kannattaa turvautua omaan dataan, sillä tällöin saat kaikista ajankohtaisinta tietoa asiakkaiden liikehdinnästä juuri kyseisten sivujen osalta. Jos asia on sinulle uusi, suosittelen tutustumaan Hotjariin, jonka avulla pystyy havainnollistamaan sekä analysoimaan asiakkaiden verkkoliikehdintää ja klikkauksia omilla sivuilla.

Lisääntyneet kysymysmäärät lisäävät automaattisesti myös asiakaspalvelun roolia, merkitystä ja tärkeyttä eli avun tarvetta. Ilman hyviä ja nopeita vastauksia, webinaari saattaa jäädä pahimmillaan kokonaan kuulematta ja näkemättä – tällöin asiakkaan palvelupolku jää harmillisesti rikkinäiseksi.

Digitaalisen palvelupolun lisäksi ja sen vahvana tukena korostuu vuonna 2022 erityisesti siis myös timanttinen ja salamannopea asiakaspalvelu. Kun nämä kaksi tärkeää asianomaista ovat kuosissa ja symbioosissa, olet vahvoilla.

Myös me YritysAkatemiassa olemme ottaneet tämän huomioon ja sivustomme saikin 2021 joulukuussa uuden ilmeen, jossa sivuston palvelupolku on mietitty ja rakennettu entistä paremmin ja huolellisemmin. YritysAkatemian asiakaspalveluakin on kehuttu jo vuosia ja aiomme tehdä kaikkemme, jotta se myös niin jatkuisi. Meihin saat aina nopeasti jonottamatta yhteyden puhelimitse, sähköpostitse, verkkosivujen kautta tai sosiaalisen median kautta.

#6 YritysAkatemian yrityskohtaiset Top 6 -koulutusaiheet

Pohditko, että mitkä koulutusaiheet olivat pinnalla ja yritysten suosiossa vuonna 2021? Kurkkaa alta YritysAkatemian viime vuoden suosituimmat yrityskohtaiset koulutusaiheet:

  • Esimieskoulutus (esim. Uusi esimies, esihenkilö, kehityskeskustelut, haastavat tilanteet, fasilitointi)
  • Arvonlisäverotus (esim. Kansainvälinen arvonlisäverotus, vähennysoikeus, tulliverotus)
  • Hankinnat (esim. Julkiset hankinnat, tilaajavastuulaki, suorahankinta, sopimukset)
  • Työstressi ja työhyvinvointi (esim. Työilmapiiri, tiimityö, työyhteistön muutokset)
  • Taloushallinta (esim. Tase ja tuloslaskelma, tilinpäätös, rahoituslaskelma)
  • Neuvottelumenettely (esim. Neuvottelumenettelyn läpivienti, yhteistoimintaneuvottelut, paremmaksi neuvottelijaksi)

Räätälöity ja yrityskohtainen koulutus tai webinaari vastaa juuri teidän organisaationne tarpeisiin. Muuttuva ja jatkuva koronatilanne aiheuttaa jatkuvasti muutoksia yritystoiminaan niin sisäisesti tai ulkoisesti ja tästä syystä räätälöidyt koulutukset ovat olleet viime vuosina myös erittäin suosittuja. Koulutusten sisältö räätälöidään yhdessä kouluttajan kanssa vastaamaan juuri kouluttautujien ja yrityksen tarpeita.

Lue lisää räätälöidyistä YritysAkatemian koulutuksista tästä

Artikkelin on kirjoittanut AMK Kulttuurituottaja ja YritysAkatemian tekninen kehityspäällikkö
Sander Mosel
etunimi.sukunimi@yritysakatemia.fi