Ensiapu webinaarien teknisissä ongelmissa

Olemme tähän koonneet osallistujan näkökulmasta yleisimmät kysymykset ja ratkaisut liittyen webinaarien teknisiin haasteisiin.

Puuttuva webinaarilinkki
Lähetämme webinaarilinkit aina edellisenä arkipäivänä klo 15:00 mennessä. Jos linkki ei ole sinua jostain syystä tavoittanut, otathan meihin yhteyttä info@yritysakatemia.fi

Webinaarilinkki ei avaudu
Mikäli annettu webinaarilinkki ei avaudu, koita toisella selaimella tai mobiililaitteella. Välillä myös liian tiukat turvallisuus, kuten palomuuriasetukset, voivat estää linkin avautumista. Mikäli ongelma ei silti ratkea, otathan meihin yhteyttä info@yritysakatemia.fi

Selain ehdottaa sovelluksen lataamista?
Suosittelemme vahvasti webinaarisovellustemme, kuten Webex tai Teams-sovellusten lataamista. Sovelluksen kautta käyttökokemus on sulavampi ja parempi, etkä jää paitsi esimerkiksi ryhmätehtävistä joita selainversiot eivät aina tue. Mikäli sovelluksen lataaminen ei ole mahdollista, jatka webinaariin liittymistä selaimellasi. Äänet, kuva sekä esitys toimivat normaalisti myös selainversiossa. Muistathan hyväksyä ääniasetukset!

Liityin, mutta minua ei ole hyväksytty webinaariin?
Kaikki osallistujat siirtyvät useimmiten liittyessään odotushuoneeseen. Järjestäjät päästävät osallistujat odotushuoneesta webinaariin noin 5-10 min ennen webinaarin aloitusta.

Liityin webinaariin, mutta en kuule mitään?
Tällaiset ongelmat viittaavat usein ääniasetuksiin, joita et huomannut hyväksyä liittymisvaiheessa. Sulje webinaari, liity uudestaan ja hyväksy ääniasetukset, eli anna sovellukselle/selaimelle oikeudet käyttää tietokoneesi/mobiililaitteesi ääniä. Vaihtoehtoisesti voit hyväksyä äänet ääniasetuksista myös ilman, että poistut webinaarista. Ilman ääniasetusten hyväksymistä näet kyllä esityksen ja kouluttajan, mutta et kuule mitään.

Jos ääni ei ääniasetusten hyväksymisenkään jälkeen lähde toimimaan, kurkkaa tietokoneesi/mobiililaitteesi ääniasetuksia – eihän ääni ole mykistetty ja mihin ulostuleva ääni on ohjattu? Useimmiten ulostuleva ääni saattaa yhdistyä Bluetoothin kautta viimeksi käytettyihin kuulokkeisiin tai kaiuttimiin.

 

Ääniasetusten asettaminen Microsoft Teamsissa

Ääniasetusten hyväksyminen Microsoft Teamsissa - YritysAkatemia
Varmista, että olet klikannut ”Tietokoneen ääni” tai vastaavasti ”Use computer audio” asetuksista liittyessäsi.

 

Ääniasetusten asettaminen Webexissä

Klikkaa valikkoriviltä ”Connect audio” ja odota ”Audio Connection” ikkunan avautumista
Klikkaa ”Use computer audio” kohdasta ”Connect”

Mistä tiedän, että onhan kamerani ja mikrofonini suljettu webinaarissa?
Webexissä ja Teamsissa kuvan ja äänen ollessa suljettu/mykistetty, nappien päällä on /-viiva. Muistathan sulkea kameran ja mikrofonin jo liittyessäsi webinaariin. Voit tarvittaessa avata ne uudestaan webinaarin aikana.

Kuva tai ääni pätkii tai lähetys ei toimi
Tarkista verkkoyhteytesi tila – usein tällaiset ongelmat johtuvat osallistujan omasta verkkoyhteydestä. Suosittelemme käytettäväksi piuhallista verkkoyhteyttä, vaikka nykyajan langaton verkkoyhteys (wifi) toimii useissa tapauksissa myös hyvin. Kuvan takkuaminen ja äänen pätkiminen johtuukin useimmiten huonosta yhteydestä – koita sammuttaa ja palauttaa verkkoyhteys ja jos ongelma ei ratkea, liity mukaan mobiiliverkon/mobiililaitteen kautta. Mikäli lähetys takkuaa järjestäjän puolesta, tiedotamme tästä osallistuja webinaarin chatin ja sähköpostin välityksellä.

Jos verkkoyhteyteni katkeaa?
Kokeile, saatko verkkoyhteyden takaisin ja yritä tämän jälkeen palata webinaariin samalla tavalla kuin ensimmäiselläkin kerralla. Mikäli yhteys ei palaudu tai katkos on pitkä, voit katsoa webinaaritallenteen. Tallenne on käytössäsi webinaaripäivästä eteenpäin, tarkistathan koulutusohjelmasta tallenteen voimassaoloajan.

Tervetuloa koulutuksiin – kurkkaa koulutuskalenteria tästä