Kategoriat Johtaminen ja vuorovaikutus, Sopimusoikeus

Kuluttajansuojan muutokset yrityksen kannalta ja verkkokaupan sudenkuopat

PaikkaEtäkoulutus

Ajankohta14.03.2024

Kellonaika09.00 - 12.00

Kesto3 tuntia

Webinaari390.00€ + alv

Tallenne30 vrk

KampanjaLisäosallistujat webinaariin -50 %

Paljon tilaa

Kuvaus

Kuluttajansuojalainsäädäntö on uudistunut merkittävästi muutaman viime vuoden aikana.  Uudistukset ovat tuoneet mukanaan suuria muutoksia sekä tavaran kauppaan että kokonaan uusia säännöksiä digitaalisen palveluiden ja sisältöjen kauppaan. Samalla viranomaisten toimivaltuuksia on lisätty. Laki suojaa asiakasta, sopimusehdot yrittäjää. Koulutuksessa saat tiedon ajankohtaisista kuluttajansuojan muutoksista yrittäjän näkökulmasta. 
 
Koulutuksessa käsitellään kuluttajansuojalain perusteita, markkinoinnin pelisääntöjä ja tavaran ja palveluiden kaupan tilanteita myyjän näkökulmasta. Kuinka pitkään alennusmyynti kestää ja mikä on tarjouksen ja alennuksen ero? Milloin tavarassa on virhe ja mitä myyjä on velvollinen korvaamaan, voiko asiakas aina vaatia uuden tuotteen? Onko myyjällä ikuinen vastuu? Tunnetko takuun riskit yrityksen kannalta?
 
Kuluttajapalveluita, kuten esimerkiksi korjaamo-, korjaus-, terveyden- ja kauneudenhoitopalvelut sekä pesula-, pihasuunnittelu- yms palvelut kuuluvat myös kuluttajansuojalain piiriin. Laki antaa mahdollisuuksia mutta myös velvoittaa yrityksiä. Kuinka hinnasta sovitaan siten, että se sitoo? Voiko yrittäjä ryhtyä toimenpiteeseen, vaikka tietää, ettei se välttämättä onnistu? Voiko hinnasta antaa arvion ja sitooko hinta-arvio? Näihin ja muihin kysymyksiin saat koulutuksessa vastauksen.
 
Mitä pitää tietää verkkokaupan ja ehdoista, jotta myyjä voi olla turvassa? Useimmilla yrityksillä verkkokauppaehdot ovat virheelliset tai puutteelliset tavalla, jonka vuoksi peruuttamisoikeus pidentyy 14 päivän sijasta 365 + 14 päivään, aiheuttaa sen, että asiakas voi jo saadun palvelun hinnan periä vuodenkin päästä takaisin tai ostaja palauttaa käytetyn tavaran puolen vuoden päästä kaupasta likaisena muttei myyjä voi periä arvonalennusta. Oikein tehdyillä ehdoilla säästyy yrittäjä monelta harmilta ja turhilta taloudellisilta menetyksiltä. 
 
Sisältö: Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä, markkinointi ja asiakassuhde, sopimuksen sitovuus, tavaran- ja palveluiden kaupan viivästys – ja virhesäännökset, myyjän vahingonkorvausvelvollisuus, takuun uudet säännöt, digitaalisia sisältöjä ja palveluita koskeva uusi sääntely, verkkokauppaehtojen merkitys myyjän oikeusturvan takeena ja kotimyynnin uudet kiemurat.

__

Webinaari: Kuluttajansuojan muutokset yrityksen kannalta ja verkkokaupan sudenkuopat, PDF

Ohjelma klo 9.00 – 12.00 + / – 15 min.

Kuluttajansuojalaki ja kuluttajansuojajärjestelmä
Kuluttajansuojalain soveltamisala
Keskeisiä käsitteitä
Viranomaiset

Markkinointi ja asiakassuhde
Keskeiset markkinoinnin säännöt ja ohjeet
Hyvän tavan mukaisuus ja markkinoinnin sopivuus oikeuskäytännössä
Reklamaatio-ohjausvelvoite ja asiakasarvosteluiden uudet säännöt
Tiedonantovelvollisuus ja hintojen ilmoittaminen eri kanavissa
Alennushintailmoittelun uudet säännöt tavaran ja palveluiden kaupassa
Alennusmyynnin ja tarjoukset erot ja sallitut enimmäiskestot
Sähköinen suoramarkkinointi ja tietosuoja tiivistetysti

Sopimus
Sopimuksen sitovuuden merkitys kaupassa
Vakiosopimus ja sen merkitys
Sopimuksen sovittelu ja tulkinta

Tavarankauppa
Soveltamisala
Vaaranvastuu ja viivästys
Tavaran virhe, reklamaatioaika
Virheen oikaisun uudet säännöt
Kateosto, hinnanerokorvaus ja tuottokorko
Vahingonkorvaus, tuote- ja henkilövahingon korvaaminen

Takuun uudet säännöt
Mikä on takuu?
Tiedot takuusta ja takuutodistus
Aikaisemman myyntiportaan antama takuu
Kannattaako takuun antaminen?

Digitaaliset sisällöt ja palvelut tiivistettynä
Mitä ovat digitaaliset sisällöt ja palvelut?
Päivitysten toimitusvelvollisuus
Viivästys, virhe ja reklamaatio

Verkkokaupan ja kotimyynnin sudenkuopat
Mitä on etämyynti ja kotimyynti?
Ennakkotiedot ja niiden merkitys
Tilausvahvistus yrittäjän suojana
Etä- ja kotimyynnin ehtojen vaaranpaikat

Peruuttamisoikeus etä- ja kotimyynnissä
Peruuttamisajan laskeminen tavarankaupassa ja digitaalisten sisältöjen ja palveluiden kaupassa
Poikkeukset peruuttamisoikeuteen
Peruuttamisajan pidentyminen
Kielletyt ja sallitut ehdot
Kauppahinnan palauttaminen ja arvonalennuksen huomioiminen

__

Webinaariosallistujat:

  • Saat viimeistään edellisenä päivänä ennen tilaisuutta sähköpostiisi ohjeet, koulutusaineiston ja rekisteröitymislinkin, josta pääset seuraamaan lähetystä.
  • Tilaisuus lähetetään suorana, voit osallistua helposti etänä omalta koneeltasi.
  • Kaikki webinaariin ilmoittautuneet saavat tallenteen käyttöoikeuden 7-30 päiväksi, eli tilaisuuteen kannattaa ilmoittautua, vaikka ajankohta ei sopisikaan kalenteriisi.
  • Muista varmistaa, että tietokoneesi internetyhteys toimii, koneen ääniresurssit ovat käytössä ja äänenvoimakkuus sopivalla tasolla.
  • Suosittelemme kuulokkeiden käyttöä.

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu YritysAkatemian webinaariin useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan.

Lisätietoja info@yritysakatemia.fi

Ilmoittaudu

Haluatko tämän koulutuksen yksityiskoulutuksena organisaatiollesi? Vai tarvitsetko kokonaan räätälöityä koulutusta?

Palaa koulutushakuun

Huomasitko kampanjan?

Mikäli samasta organisaatiosta osallistuu YritysAkatemian järjestämään webinaariin useampi henkilö, saavat lisäosallistujat koulutuksen puoleen hintaan. Kampanjoita ja tarjouksia ei voi hyödyntää PTCService Oy:n, Suomen Hankintajuristit Asianajotoimisto Oy:n ja Power Competence Oy:n koulutuksissa.

Tutustu webinaareihin ja osallistu koulutukseen yhdessä kollegan kanssa!

Olisiko tässä sinulle sopivia koulutuksia?

Paljon tilaa

Julkisomisteisen yhtiön johtaminen

Sopimusoikeus

Etäkoulutus

Pauliina Karinkanta ja 2 muuta

04.03.2024

Paljon tilaa

Irtisanominen taloudellisella ja tuotannollisella perusteella – käytännön näkökulmasta

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Alexa Kavasto

05.03.2024

Paljon tilaa

Generatiivisen tekoälyn perusteet ja sovelluskohteet

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jani Teerioja

05.03.2024

Katso kaikki koulutukset

Yritysakatemia