Blogiarkistoon
Sosiaalisen median koulutukset YritysAkatemiassa

Uusia sosiaalisen median koulutuksia – Somekanavien hallinta, sosiaalisen median vuosikello ja hashtag management

Hyödynnätkö sosiaalista mediaa riittävästi ja oikein? Haluaisitko kehittyä somen ammattilaiseksi tai oletko pohtinut sosiaalisen median koulutusta? Lue lisää YritysAkatemian sosiaalisen median koulutuksista etänä tai paikan päällä.

Mikä on some ja miten sitä hyödynnetään?

Some, eli sosiaalinen media voidaan ymmärtää moderniksi mediaksi, jopa ilmiöksi, jossa jaetaan sisältöä niin yksityishenkilöiden kuin yritystenkin puolesta. Henkilö- tai yrityskohtaisen profiilin kautta jaettua tietoa kutsutaan somessa sisällöksi ja se voi olla teksti-, kuva- tai videopohjaista viestintää kerrottuna ilmoitus- tai mainosluontoisesti.

Sosiaalinen media perustuu pääsääntöisesti vuorovaikutukseen, joka voi näkyä tykkäyksenä, jakamisena, kommentoimisena, tallentamisena, seuraamisena tai vaikuttamisena. Somen monimuotoisuus ja lähes loputtomat mahdollisuudet ovatkin mullistaneet vuorovaikutuksen ja vaikuttavuuden takia yksityishenkilöiden ja yritysten toiminnan, markkinoinnin ja viestinnän. Some on tärkeä ja erittäin varteenotettava nykyajan moderni media.

Sisältö voi olla teksti-, kuva- tai videopohjaista viestintää kerrottuna ilmoitus- tai mainosluontoisesti.

Sosiaalinen media osana yritysten viestintää

Sosiaalinen media osana yritysten viestintää onkin viime aikoina nostanut huimasti päätään, sillä sen tavoittavuus ja vaikuttavuus voi parhaimmillaan olla kymmenkertainen toisiin medioihin verrattuna. Hyvin suunniteltu ja toteutettu viestintä tai kampanja tuo yrityksen lähemmäksi omaa kohderyhmää ja asiakaskuntaa, eli auttaa jalkautumaan sinne, missä ihmiset ovat ja viettävät aikaa.

Orgaaninen näkyvyys vs. maksettu mainonta

Sosiaalisen median sisällöt voidaan jakaa orgaaniseen eli ilmaiseen näkyvyyteen ja maksettuun mainontaan. Maksetulla mainonnalla päästään useimmiten parempiin tuloksiin, sillä oikeanlaisella kohdennuksella sisältö saadaan syötettyä suoraan kohderyhmän syötteeseen eli ”feediin”.

Sosiaalinen media on muuttunut kauttaaltaan ajasta, jolloin lähes kaikki sivun tykkääjät tai seuraajat näkivät julkaisun. Yritysten käyttäessä tätä julmasti hyödyksi, luotiin algoritmejä, jonka avulla pystyttiin vaikuttamaan siihen minkälaista ja millaista sisältöä ihmiset saivat nähtäväksi. Tämä tarkoittaa sitä, että nykyään julkaisu ei tavoita orgaanisesti edes suurintakaan osaa seuraajistasi tai tykkääjistäsi ja maksettu mainonta tuleekin tässä kohdassa peliin. Maksetun mainonnan avulla pystytään kustannustehokkaasti ”sivuuttamaan” algoritmit ja näyttämään sisältöä toivotulle kohderyhmälle.

Sosiaalisen median sisällöt voidaan jakaa orgaaniseen eli ilmaiseen näkyvyyteen ja maksettuun mainontaan.

Mitä sosiaalisen median kanavia yrityksen kannattaa hyödyntää?

Somen käyttö on noussut yli 40% pandemia aikana. Organisaatioiden viestinnän kehittäminen on avainroolissa vaikuttavuuden lisäämisessä. Viestinnän resurssit ovat rajallisia ja sosiaalisen media pitää saada haltuun eri yksiköissä. Miten käyttää someviestintää oikein ja kevyemmin kohti parempia tuloksia?

Sosiaalisen median kanavien osalta kannattaa muistutella mieleen vanha sanonta ”ei se määrä, vaan laatu”. Laadukas, ajankohtainen ja jatkuva sisällöntuottaminen on se, joka hyödyttää niin yritystä kuin myös kohderyhmää ja on pitkässä juoksussa arvokkaampi vaihtoehto. Kaikkia kanavia ei kannata ottaa käyttöön, varsinkaan jos sisällöntuotanto on yhden tai kahden ihmisen varassa ja aika on kortilla.

Laadukas, ajankohtainen ja jatkuva sisällöntuottaminen on se, joka hyödyttää niin yritystä kuin myös kohderyhmää

Mitä sosiaalisen median koulutukset sisältävät?

YritysAkatemian sosiaalisen median koulutukset sisältävät laaja-alaista someosaamista niin yksittäisistä kanavista kuten TikTokista aina suurempiin kokonaisuuksiin esimerkiksi Google Analyticsiin saakka.

Sosiaalisen median koulutuksia löytyy somekanavien hallintaan, mainontaan, rekrytointiin, markkinointiin, viestintään, Google Analyticsiin, hakusanamainontaan, disinformaation torjuntaan ja kyberturvallisuuteen sekä kanavakohtaisesti TikTokista aina Pinterestiin tai Youtubeen saakka.

Koulutukset sisältävät ”palavia” ajankohtaisia aiheita sekä sosiaalisen median perushallintaan liittyviä ominaisuuksia, asetuksia ja hallintaa.

Uudet sosiaalisen median koulutukset

Päivitämme ja lisäämme uusia sosiaalisen median koulutuksia koulutuskalenteriimme jatkuvasti. Tutustu alla uusimpiin lisäyksiin ja koulutusten sisältöihin.

Hashtag management

Hashtagien käyttäminen vuonna 2023? Mitä pitää tietää? Entä kuinka olla käyttämättä hashtageja? Mikä on hashtag? Miksi käyttää hashtageja? Kuinka löytää parhaat hashtagit? Kuinka lisätä orgaanista kattavuutta hashtageilla? Opi lisää ennen kuin aloitat.

Hashtagit eli aihetunnisteet ovat yksi niistä tärkeimmistä sosiaalisen median ominaisuuksista, joita voi olla vaikea ymmärtää ja käyttää. Kun saat enemmän tietoa niistä, tulokset tulevat näkyviin. Hashtagien käyttäminen on pohjimmiltaan tapa ryhmitellä keskusteluja tai sisältöä tietyn aiheen ympärille, jolloin ihmisten on helppo löytää heitä kiinnostavaa sisältöä.

Hashtageja voidaan käyttää lähes millä tahansa some kanavalle, mutta suosituimpia ne ovat Tiktokissa, Twitterissä ja Instagramissa. Jos käytät mediaa markkinoidaksesi brändiäsi, sinun tulee käyttää hashtageja. Hashtagit auttavat lisäämään tulosta ja sitoutumista.

Kenelle: markkinointi, myynti ja viestintä, sisällöntuottajat, organisaation some viestijät, viestinnän asiantuntijat, johto, esimiehet, asiantuntijat, sosiaalisen median viestintään osallistuvat.

Sosiaalisen median vuosikello

Someviestinnässä on harvase päivä mietittävä, mitä sisältöä someen. Monilla organisaatioilla on käytössä sosiaalisen median vuosikello. Vuosikello on prosessi, joka varmistaa, että viestintä on myös säännöllistä ja tuo ajankohtaisia vinkkejä sisältömarkkinointiin.

Vuosikello on vuosisuunnitelma, jonka avulla organisaatio tai tiimi voi suunnitella ja aikatauluttaa vuoden tekemiset ja sisällön. Vuosikello on tapahtuvien toimintojen aikataulu, joka voidaan esittää sanallisesti ja/tai graafisena kuvauksena.

Mistä sisältöä ja minkälaista? Yksi erinomainen ratkaisu on vuosikello. Webinaarikoulutuksessa opimme minkälainen vuosikello voisi olla sosiaalisessa mediassa? Sosiaalisen median vuosikello on myös markkinoinnin suunnittelun työkalu. Tule koulutukseen ja saat myös vuosikello-mallin mukaasi. Suunnittele, toteuta ja seuraa onnistumista.

Kenelle: sisällöntuottajat, markkinoijat, viestinnän asiantuntijat, johto, esimiehet, asiantuntijat, omassa työssään somessa viestijät, kaikki sosiaalisessa mediassa viestivät.

Somekanavien hallinta yrityksissä ja organisaatioissa

Sosiaalinen media on alati muuttuva, miten toimintaympäristö muuttanut esim pandemian aikana? Tässä koulutuksessa opitaan uutta, analysoida tekemistä ja tuloksia. Johdon ja asiantuntijoiden on oivallettava, että sosiaalisen median luonteeseen kuuluu nopeatempoisuus, mutkattomuus, huumorikin sekä rohkeus.

Kuinka valita viesteille oikeat kanavat, mitä sisältöjä ja julkaisemisen keinot? Koulutuksessa opitaan somestrategiasta, sisältösuunnittelua ja kanavien hallinnasta. Miten tekemistä mitataan ja hyödynnetään eri somekanavilla. Miten sidosryhmät tavoitetaan? Koulutuksessa on esimerkkeinä eri kanaviin viestimistä ja kanavien hallinnan erilaisia esimerkkejä mm. monitorointia ja asiakaspalvelua.

Kenelle: Koulutus on tarkoitettu kaikille sosiaalisessa mediassa viestiville, esimiehille ja päättäjille, kehittämisen parissa toimiville, it-hallinnolle ja -asiantuntijoille. Julkisen-, yksityisen ja kolmannen sektorin parissa toimivat.

Koulutusta vankalla yli 30 vuoden rautaisella kokemuksella

Me Yritysakatemialla koulutamme monipuolisesti sosiaalisen median nykyisiä ja tulevia ammattilaisia. Saat koulutuksistamme arvokkaan tietotaidon sosiaalisen median perusteista aina syvään päätyyn asti. Olemme perheyritys, jonka koulutusperiaatteena on asiakaslähtöinen, ajankohtainen ja laadukas palvelu. Vahvuuksiamme ovat vankka 30 vuoden kokemus alalla, sekä kouluttajien rautainen ammattitaito.

Tutustu tarkemmin sinua kiinnostaviin sosiaalisen mediaan liittyviin koulutuksiin!

Kouluttaudu Yritysakatemian sosiaalisen median koulutuksissa

Koulutusvalikoimastamme löydät runsaasti sosiaalisen median koulutuksia, jotka soveltuvat niin aloitteleville tai jo pitkään sosiaalisen median parissa työskenteleville. Koulutuksia löytyy niin etä- kuin myös lähikoulutuksina, joten voit vapaasti valita haluatko osallistua verkkokoulutuksena vai paikan päällä hotellissa.

Koulutuskalenteria päivitetään jatkuvasti ja mikäli et löydä sopivaa koulutusta tai sinulla herää kysymyksiä, voit aina olla meihin yhteydessä puhelimitse, sähköpostitse tai somen kautta.

📱 09 6962 950
📧 info@yritysakatemia.fi

Facebook | Twitter | LinkedIn | Instagram

Nähdään koulutuksissa!

Olisiko tässä sinulle sopivia koulutuksia?

Jarkko Koivuniemi - YritysAkatemia

Paljon tilaa

Tiedonhallinnan perusteet – Arkistointisuunnitelma ja tietosuojalainsäädännön merkitys

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jarkko Koivuniemi

02.05.2024

Jarkko Koivuniemi - YritysAkatemia

Paljon tilaa

Tulevaisuuden taloushallinto – tekoäly avuksi!

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jarkko Koivuniemi

07.05.2024

Jarkko Koivuniemi - YritysAkatemia

Paljon tilaa

ChatGPT ja Excel yhdessä – lisää hyötyä ja laskentaa!

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jarkko Koivuniemi

08.05.2024

Jarkko Koivuniemi - YritysAkatemia

Paljon tilaa

Saavutettavat dokumentit ja miten tekoäly voi parantaa saavutettavuutta?

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jarkko Koivuniemi

10.05.2024

Jarkko Koivuniemi - YritysAkatemia

Paljon tilaa

Uusi arkistolaki tulossa?

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jarkko Koivuniemi

14.05.2024

Jarkko Koivuniemi - YritysAkatemia

Paljon tilaa

Johdon ja esihenkilön vastuut tiedonhallinnassa

Johtaminen ja vuorovaikutus

Etäkoulutus

Jarkko Koivuniemi

15.05.2024

Katso kaikki koulutukset