Mitä fasilitointi on?
Fasilitointi on ryhmän ohjaamista ja valmentamista eri menetelmiä hyväksi käyttäen. Fasilitoinnissa huomion keskipisteenä on se, että ryhmä saadaan toimimaan ja etenemään itsenäisesti ja innostuneesti tavoitteen suunnassa. Fasilitointia voi käyttää muutosprosessissa, tuotekehityksessä, toiminnan kehittämisessä, laatuongelmien ratkaisemisessa, henkilöstöristiriitojen käsittelyssä, yhteistyön kehittämisessä eri yksiköiden välillä tai vaikkapa strategiapäivän läpiviennissä. Uutena käyttökohteena ovat ryhmäkehityskeskustelut tai allianssihankkeiden yhteistyön lujittaminen.
Fasilitointi on onnistuneiden ryhmäprosessien suunnittelua ja toteuttamista. Se on muiden työn helpottamista. Fasilitointi on joukko työkaluja ja tekniikoita, joilla esimies saa ryhmänsä osallistumaan, aktivoitumaan, motivoitumaan ja sitoutumaan. Hyvässä ryhmätilanteessa fasilitoija antaa ryhmän löytää parhaat ratkaisut.
Lyhyesti sanottuna: fasilitaattori opettaa ihmiset ”kalastamaan” eli auttaa tekemään itse. Kun esimies toteuttaa onnistuneen fasilitointi-tilaisuuden, ihmiset sanovat ME TEIMME SEN. Hyvä ryhmätilanne on ”koukuttava” ja niitä halutaan lisää.
Koulutuksessa opit ja saat käyttöösi:
- uusia tehokkaita ryhmämenetelmiä, joilla innostaa ryhmää
- kokonaiskäsityksen ryhmien ja tiimien ohjaamisen menetelmistä ja siitä, miten valitaan oikea menetelmä
- rakentamaan monipuolisia, innostavia ja mielekkäitä kokonaisuuksia ryhmien ja tiimien ohjaamisessa tavoitteisiin
- menetelmiä muutosprosessien hallintaan ja ohjaamiseen
- ohjaamaan ryhmäkehityskeskusteluja
- käyttämään luovasti jo sinulla käytössä olevia menetelmiä
Koulutus soveltuu erinomaisen hyvin:
- Uusi esimies -koulutuksen käynneille
- tiiminvetäjille
- projektien vetäjille
- esimiehille
- johtoryhmien vetäjille
- muutoksen kanssa työskenteleville
Koulutuksen toimintatapa on konkreettinen, toiminnallinen ja osallistujien tarpeisiin sopeutuva. Aikaisempiin koulutuksiin osallistujien kokemukset ovat olleet innostuneita. Lisäksi saat muhkean materiaalipaketin, missä on paljon erilaisia harjoituksia.
Koulutus on pienryhmämuotoinen, 5-16 osallistujaa.
Ohjelma klo 9.00–16.00 molempina päivinä
Ilmoittautuminen, kahvitarjoilu ja materiaalin jako klo 8.30
Lounas klo 12.00–13.00
Iltapäiväkahvi klo 14.00
Koulutus päättyy klo 16.00
1. päivä
Mitä fasilitointi on?
- Virittäytyminen ja päivien tavoitteet
- Peruskäsitteet
- Koska fasilitointia kannattaa käyttää – sopivuuden arviointi?
- Fasilitoinnin suhde esimiestyöhön, mentorointiin ja valmennukseen
- Luottamus – miten vahvistetaan luottamusta
- Nopeat tavat virittää ryhmä – innostaminen lähtee hyvästä aloituksesta
Fasilitoinnin luonne ja fasilitaattorin rooli
- Fasilitaattorin käytännön taidot
- Fasilitaattorin rooli
- Mitä fasilitointi-prosessissa seurataan?
- Miten saada kaikki mukaan ja miten saadaan kaikkien ajatukset esille
- Kolmen (3) tien menetelmä saavuttaa lopputulos
Aloitus ja lämmittelyharjoituksia
- Erilaisia ryhmämenetelmiä aloittaa tilaisuuksia
- Toiminnallisia aloitusharjoituksia (ajatusten laajentaminen)
- Keskittymistä ruokkivat lyhyet mielikuvaharjoitukset (kuuden sekunnin rauhoittuminen, mindfulness – tie tässä ja nyt -tilaan ja napista asiaa -metodi)
Innovaatiotekniikat
- Ajattelun kaksi suuntaa
- Seinätaulutekniikat
- Lateraaliajattelu
- Voimakenttäanalyysi – nopeutta analyysiin
- Monenlaisia Cafe harjoituksia – itseohjautuvat menetelmät
- Nelikentät työvälineenä – uutta ja vanhaa ja vanhan tuunaamista uudeksi
2. päivä
Ryhmädynamiikka
- Luottamuksen rakentaminen ryhmässä
- Kysymysten muotoilu ja teko
- Tunteiden hallinta ryhmätilanteissa
- Passiiviset osallistujat
Muutoksen työkaluja
- Strategian vieminen maaliin – strategisen suunnittelun paletti
- Makea strategia -harjoitus – loistava harjoitus, joka on aina yhtä makean karkkinen
- Sinisenmeren vieminen käytäntöön – sirkusta ajatteluun
Toiminnallisia harjoituksia
- Sisällä tapahtuvat harjoitukset (täyttyvät pellit – ohjaa ajatusten jakamiseen)
- Ulkona tapahtuvat harjoitukset (dialoginen kävely, ongesta asiaa – yhteistyö on voimaa, solmujen avaamista)
Roolien vahvistaminen
- Sosiometriset lähestymiset (janat, kysymykset)
- Vuorovaikutus paremmaksi fasilitoinnin keinoin (Pellilliset harjoitukset ja niiden käyttö )
Ajan hallinnan menetelmät
- Kiireenkesytys
- Jos olisi vähemmän kiirettä ja enemmän aikaa, niin…
- Kiirehtijätyylit – omat kiirehaasteeni
- Hyvinvointiosakepörssi