Google Analytics 4 perusteet

Tietoa koulutuksesta ja tulevat koulutukset

GA4 on tutun Google Analyticsin uusin versio (tunnettu aiemmin myös nimellä Google Analytics App+Web), joka pohjautuu Firebase-teknologiaan ja on melko erilainen järjestelmänä kuin aiemmat versiot.

Niin sanottu Google Stack sisältää neljä analytiikkatyökalua: Google Tag Manager, Google Analytics sekä Data Studio ja Optimize. Tässä koulutuksessa käydään läpi Google Analytics 4 version käyttöönottoon liittyviä asioita ja asetuksia. Koulutuksen alussa käydään lyhyesti läpi Google Analyticsin historiaa ja Universal Analyticsin sekä GA4 eroja. Tässä koulutuksessa oppiminen tapahtuu kouluttajan luennon sekä käytännön esimerkkien ja tehtävien avulla. Jokaisella osallistujalla on mahdollisuus seurata kouluttajan esimerkkejä, ja tehdä perässä tarvittavia toimenpiteitä omalla Google Analytics 4 tilillä. 

Osallistujat käyttävät tässä vaiheessa oman organisaation Google Analytics 4 (GA4) tiliä tai vaihtoehtoisesti Googlen demo-tiliä. Koulutuksen aikana käydään läpi tärkeimmät GA4-asetukset, raportit ja räätälöintimahdollisuudet. Mikäli organisaation käytössä on Google Tag Manager, saat parhaimman hyödyn koulutuksesta, jos sinulla on myös GTM:ään editointioikeudet. Vaikka sinulla ei olisi GTM-oikeuksia, saat koulutuksesta konkreettisia työkaluja ja käsityksen Google Analytics 4:een siirtymisestä.

Kohderyhmä:

Tämä koulutus on ehdoton jokaiselle, joka harkitsee käyttöönottoa tai on jo ottanut Google Analytics 4 käyttöön. Koulutus on tärkeä kaikille, jotka aikovat hyötyä GA4:n uusista ominaisuuksista. Koulutus on tarkoitettu kaikille organisaation digitaalisen mainonnan tai verkkopalveluiden kehityksen parissa työskenteleville. Koulutus on perustasoinen ja sopii kaikille markkinoinnin parissa toimiville henkilöille. Koulutus soveltuu myös organisaation tai markkinoinnin ylimmälle johdolle yleissivistävänä ja kumppanivalintoja tukevana tietoiskuna. Koulutus edellyttää hieman aikaisempaa kokemusta Google Analyticsin käyttämisestä tai sitä, että organisaatiolla on jo käytössä GA4, Universal Analytics tai vanhempi versio.

Mitä koulutukseen osallistuminen vaatii?

Tulet saamaan koulutuksesta kaikkein parhaimman hyödyn irti, mikäli sinulla on käytettävissäsi etäkoulutuskertojen aikana:

  • kaksi näyttöä (toiselta seuraat koulutusta ja toiselta teet kouluttajan mukaan toimenpiteitä Google Analytics tilillä)
  • vähintään kannettava tietokone
  • riittävät oikeudet (mielellään järjestelmänhallitsijan eli admin-oikeudet) organisaation Google Analytics tilille sekä mahdollisesti Google Tag Manager säiliöön

__

Ohjelma klo 9.00–16.00 +/ – 15 min.

  • Google Stackin analytiikkajärjestelmät, niiden keskinäinen linkitys sekä linkitys mainonnanhallinnan järjestelmiin
  • Google Analyticsin kehityshistoria
  • Universal Analyticsin ja Google Analytics 4:n erot
  • Google Analytics 4 propertyn käyttöönotto
  • GA4 datastriimit ja web-datastriimin asetukset
  • GA4 configuration tägi Google Tag Managerissa
  • Tapahtumien (eventtien) muuntaminen GA4-muotoon
  • Räätälöidyt dimensiot ja metriikat GA:ssa
  • Datan tallentamisen asetukset
  • Linkitykset muihin Google-tuotteisiin
  • Google Analytics 4 raportointipuolen käyttöliittymä
  • GA4 reaaliaikainen ja debugging -näkymä
  • Tapahtumat ja tavoitteet (konversiopisteet) GA4:ssa
  • Datan vertailu (segmentit) GA4:ssa
  • Räätälöidyt raportit GA4:ssa
  • Google Analytics 4 käyttöliittymän räätälöinti
  • Mainonnan yleisöjen rakentaminen GA4:ssa
  • Verkkokaupan seuranta GA4:n avulla

Kategoria Johtaminen ja vuorovaikutus

Kesto7 tuntia

KampanjaLisäosallistujat webinaariin -50%

Koulutus liittyy aiheisiin: